17.08.2021
08:56
I mit baghjul sidder der selvfølgelig en gummi chokkobling. Da jeg købte cyklen, spurgte ejeren, om jeg havde en ide til hvorfor cyklen ruskede/hugged så meget ved lave omdrejninger. Det kunne jeg naturligvis ikke svare 100% på uden at skille noget ad, men et gæt var koblingen.
Noget af det første der blev skilt ad var baghjulet. Det ene leje var død......og den forrige ejer havde åbenbart opdaget at hullet var rigelig stort. Det havde hav så hekset med tre kørneprikker langs hullets kant. Og nej, det slap kan ikke sk... godt fra. Baghjulet slår en lille smule, hvilket ville være ligegyldigt, hvis ikke bremseskiven var boltet på fælgen....
Nå men det var den kobling der.
Når man drejede med kædehjulet, så kunne det drejes en 2-3 mm i forhold til hjulet uden nogen problemer. Jeg havde nogle gummistykker af en passende tykkelse, og endda med tape på den ene side :-) Med den i er der ikke noget rusk derfra mere.
Det undrer mig bare, at ser absolut ikke er/var noget slid at se på gummiet, det så ud som nyt.
Derfor er jeg nysgerrig efter om nogen af jer har oplevet det samme.
Det kan jo være at den forrige ejer har forsøgt sig med nogle andre gummiköder, da han alligevel havde hjulet skilt ad, eller???