Klubmodul henter siden
E5 sikring af plasttank?
Christian Christensen

  11.04.2020
  11:45
Jeg er desværre, i udpræget mangel af bedre vidende, kommet til at lade min Saxon 301 stå en vinter over med en fuld tank E5. Jeg har ellers altid brugt at lade mine tidligere/øvrige maskiner stå med en fuld tank benzin, da der så i min erfaring har været mindre risiko for at de indvendigt ubehandlede ståltanke ville ruste. Og vanens magt tro har jeg også gjort dette ved den kære Saxon, trods plasttanken. Men der går tydeligvis ged i den teori med ethanol i benzinen. 
 
På Saxonen er den værste del af resultatet at lakken på tanken er boblet op alle steder hvor jeg må antage der er "pinholes" eller enten spritten, vandet eller begge dele på anden vis finder vej igennem plasten, så jeg må igang med at forsøge at bringe den tilbage til brugbar stand (Skal temmelig sikkert også have givet karburator og hane en overhaling pga. sprit og medfølgende vands virkning på pakninger og svømmerhus, og have givet den en ny brændstofslange. Er der forøvrigt nogen der ved om Bing svømmeren af plast kan tage skade?).
 
Derfor: 
Er der nogen der har erfaring med en indvendig "behandling" af en eller anden art (evt. noget i stil med de antirust coatings man kan få til ståltanke?), der vil kunne gøre plasten modstandsdygtig/tæt overfor E5 og evt. E10 indefra?
Det vil jo være lidt formålsløst at lakere tanken om, hvis slutresultatet bliver det samme..... 
 
Knud-Erik Vilsen

  14.04.2020
  19:54
Hej Christian
Spændt på at høre om der er nogen kloge hoveder her i forummet der har en løsning på det trælse problem, jeg har nemlig også en 301'er hvor tanken ligner lort og har gjort i flere år ??
Det pudsige er så jeg også har en 251'er, næsten samme årgang, hvor tanken ikke fejler noget, lidt mystisk ??
Gunnar Olsen

  15.04.2020
  16:49
Problemet er velkendt, jeg søgte på nettet og fandt dette forslag til en løsning - de skriver, at det kan anvendes på plasttanke.
Dog ikke deres rensemiddel, der opløser plastikken, ligeledes skal tanken "udluftes" i en månedstid, for at sikre den sidste rest sprit er fordampet. Pris ca. 600,- kr.
Hvem tør prøve først?
 
 
 ...eller andre gode forslag :-) ...det var jo erfaring der blev efterlyst!
Christian Christensen

  18.04.2020
  21:06
Tak for forslaget. Det kunne være en mulighed.
 
Har selv haft lidt kig på det her produkt: https://www.ost2rad.de/MZ-Oldtimerteile/Rahmenteile-Schloesser-Armaturen/2k-tanksiegellack-inkl-reaktionsloesung-inhalt-375g.html  Prisen er jo relativt overkommelig, og der står på dåsen at det er "E10-fest". Jeg har prøvet at skrive til dem og spørge om det dur til en saxon plasttank, men har til min overraskelse ikke fået noget svar. Firmaet plejer i min erfaring ellers at være ret pålideligt. Desværre er der heller ikke et MSDS på siden, så man måske kunne få en ide om hvilke opløsningsmidler det kunne ske at indeholde. Og jeg ikke meget for at løbe den potentielle risiko for at stå med en klump deform plastic i stedet for en tank, saxon tankene lader til at være svære at få fat på.
 
Så ja, en eller anden grad af erfaring ville være rart at kunne støtte sig lidt op ad. Med Caswell eller andet.
Edvard Korsbæk

  22.04.2020
  17:05
Jeg har været inde at kigge på https://tankdoc-shop.de/2K-Tankinnenlack-lichtgrau-375g.html, som nok er den originale leverandør.
Og, beklager. det er beregnet til ståltanke, og vil IKKE være velegnet her.
Jeg har baggrund i farve- lak industrien, og at lave noget der binder på "Plastik" er alt andet end nemt. Hvad er tanken egentligt lavet af? Plastik er en gruppebetegnelse, der dækker over rigtigt meget. 
 
Christian Christensen

  22.04.2020
  17:55
Tak for info, havde det lidt på fornemmelsen. 
 
Ja, ved nogen hvad selve tanken lavet af?Det kunne jeg også godt tænke mig at vide.
 
Både for at finde ud af hvad den kan tåle af kemikalier, og hvilken primer eller anden behandling der i givet fald vil skulle bruges ifbm. lakering.
 
Christian Christensen

  20.05.2020
  20:19
Er ikke kommet så meget videre med en løsning, men jeg har da fundet frem til at tanken er lavet af PA6, dvs. nylon. (Det står simpelthen i bunden af tanken ) . Det skulle betyde det i det mindste skulle være rimelig til at få lak til at hæfte på, med den rette grunder forstås.
 
Fandt så også denne smøre om Nylon tanke, der deformerer pga. ethanol i benzinen. http://deformedfueltanks.com/ (Ikke at vi har nogen steder at gå hen og klage, men det er da en reel nok information at kende til...)
Endnu en grund til at lede efter en løsning.....  
 
Kristian "Kæde" Jensen

  20.05.2020
  23:40
Mojn Christian
 
Fremragende observation! 
Jeg er begyndt at dykke ned i det mørke og ikke mindst dybe hul der hedder:
 
"Materiale og medie kompabilitet"
 
Eller i hvert fald det jeg kalder det :) (hvilke materialer der tåler bestemte væsker)
Jeg har endnu ikke fundet et materiale der kan tåle benzin og varme så man kan 3D printe stumper til brændstof siden, især indsugningstudsen er et problem, med ca.150°C målt med IR (ved godt at det ikke er helt korrekt pga. aluminiums egenskaber ift. varme, men vældigt nemt til et sammenlignings grundlag). pt er jeg så langt at PETG kan bruges hvis der ikke er for høje temperaturer, så en indsugningstragt kan godt 3D printes :)
 
Vh 
Sven Dahl Nielsen

  03.09.2020
  19:26
har kigget noget rundt på nettet , og da MZ tanke er lavet af Acerbis i Italien , er materialet nok det samme
    . Acerbis fuel tanks are constructed of reticulated polyethylene   PER
    dette fandt jeg hos en Amerikansk Acerbis forhandler 
Sven Dahl Nielsen

  22.08.2022
  19:21
https://www.rustarrestor.nl/component/virtuemart/ec-tanksealer-detail.html    , dette her skulle kunne bruges til plastictanke også 
Edvard Korsbæk

  22.08.2022
  20:34
Jeg kiggede lidt videre på hvad EC tanksealer er f or noget, og der er en poly urethan  lak med høj viskositet - Virker fornuftigt nok. Hvis tanken er af Nylon skal den også nok hænge fast, hvorimod hvis den er af polyethylen  (Recycled polyethylene) har man et seriøst problem. Jeg synes at produktet virker troværdigt - Det bliver også solgt en utroligt masse steder! Af erfaring vil jeg nok anbefale at prøve på at brække overfladen op - Det kan være lidt svært at komme til! Og være meget, meget omhyggelig med at der ikke er brændstof tilbage overhovedet. En komponent PU hærder med vanddamp, og benzin/olie giver ikke en speciel god vedhæftning.
www.mopedspeed.dk har det i DK, og de har en fornuftig anmeldelse på Trustpilot
Svend Nielsen

  26.08.2022
  21:34
Inden vi giver nylon og sprit alt skylden vil jeg lige sige at min Saxon Tur i slut halvfemserne også havde et par bobler i lakken nederst på tanken.