Klubmodul henter siden
Benzinen løber over i karburatoren :-/
Jens Wellejus

  19.08.2021
  10:52
Jeg her en ETZ med 301 motor og original karburator.
På det seneste er benzinen begyndt at løbe lidt rigeligt. Hele ydersiden af svømmerhuset er vådt. Hvis jeg standser køber benzin direkte ned og drypper på motorblokken. Det er ikke optimalt.
Hvordan griber jeg problemet an?
Hvor finder jeg de reservedele der evt. mangler?
 
Gunnar Olsen

  19.08.2021
  19:30
Det lyder som en svømmerfejl.
Der kan være snavs i svømmerventil, rens denne.
Den  kan være slidt i et omfang, så den ikke mere er tæt, udskift.
 
Tjek svømmerhøjde, Bing, stregen på svømmer skal være parrallel med pakfladen, når karburatoren holdes med bunden op og i en vinkel så den lille tap på svømmerventilen berøres, uden indtrykning. 
Er det en BVF, se manual for ETZ 250. 
 
Er det en Bing, her er svømmeren af et skummateriale og er næppe "utæt", tjek ophæng og led.
Er det en BVF, er svømmerren to messingbeholdere, her kan være utæthed, lyt om de skvulper når de rystes. udskift hvis.
 
Har karburatoren kørt 40.000 km., har den gjort sit og udskifning bør overvejes, inden indkøb af dyere reservedele.
 
Pas på billige "replica" BVF og Bing, de ofte dårligere den gamle du har.
 
Alternative valgmuligehed kunne være en billig PWK eller den noget dyrere Mikuni.
 
Du kan overveje at finde en brugt Bing, de ligger i "rå" mængder, slidte men nok brugbare til at "tøffe" lidt rundt med.
 Jeg kan hjælpe med en sådan, gratis, men sender ikke, enten afhentning eller jeg kan tage den med på træf - måske er der en du kender som deltager og kan tage den med. 
Jens Wellejus

  21.08.2021
  00:44
Gode svar, Gunnar!

Hvor langt karburatoren har gået aner jeg ikke. Cyklen har, som helhed, gået 44.000. Men motoren kommer andetsteds fra. Som skrevet er det en 301 motor. 
Hvis det bliver mest konstruktivt at skifte hele karburatoren vil jeg nok prioritere kvalitet og funktion højere end anskaffelsespris. Også på gamle østtyskere er en velfungerende cykel at foretrække.
I første omgang kikker jeg på svømmeren og dens højde i karret, tak :-)
Ole Bendtsen

  25.08.2021
  09:24
Jeg har fået en urmager til at renovere nogle gamle svømmernåle til de gamle Berlinervergassere, så de igen kan holde tæt og uden at sætte sig fast - send SMS til 2588 8620, hvis det har interesse
Jens Wellejus

  06.10.2021
  15:41
Tak.
Det lyder som en god løsning, Ole.
Problemet er dog "gået i sig selv" i øjeblikket. Det vil sige at andre småirritationer (tænding/ladning) kræver mere opmærksomhed pt.
Marko Belitz

  07.10.2021
  17:21
Må jeg spørge hvad du tanker ???
Jens Wellejus

  08.10.2021
  10:38
Tænker du på benzintype?
Jeg er ikke specielt kræsen, normalt oktan 95, E10. Og en lille snaps af Bell Add Benzin additiv.
Marko Belitz

  13.10.2021
  17:40
Det var lige det jeg tænker på. Jeg er heller ikke kræsene men din karburator har en anden mening. Hold op med at tanke E10. Denne biolort spiser sig igennem flyder.