Klubmodul henter siden
Skivebremsen på ETZ250 hænger, lidt.
Jens Wellejus

  13.04.2021
  13:14
Kære eksperter
Jeg er i tvivl. Efter at have kørt et par hundrede kilometer uden problemer hænger forbremsen, en anelse. Modstanden kan, lige præcis, mærkes når man skubber rundt med maskinen. Og naturligvis hvis man løfter forhjulet fra jorden. Der er ikke modstand hele tiden, kun en del af hjulets omdrejning. 
Er en smule modstand forventeligt, eller burde bremsen slippe fuldstændigt?
I reparationsbogens fejlsøgningsskema (side 61, 62) er denne fejl ikke nævnt.
Gustav har kikket på bremsen for nylig og såvel virkning som bremsefølingen er fremragende.
Gode råd modtages :-)
Edvard Korsbæk

  13.04.2021
  22:36
Når den går på på en del af en omdrejning er skiven sikkert skæv.
Det kan være at den sidder skævt på navet, navet kan være skævt, eller mest sandsynligt,  skiven har slået sig. 
 
Den lokale smed kan formodentligt dreje den ned, så den ikke slår - men pas på, at den ikke kommer under mål.
 
mvh
 
Edvard 
 
Jens Wellejus

  16.04.2021
  10:29
Findes der en fornuftig forklaring på hvorfor skiverne bliver skæve?
Nu er det anden gang, inden for få kilometer, at problemet viser sig. Sidst var det relativt besværligt at skaffe en "ny" skive.
Jeg vil gerne undgå at det sker igen.
Gunnar Olsen

  16.04.2021
  14:27
Jeg tror ikke din skive er mere "skæv" end de fleste.
 
Problemet er snarere, at stemplerne i din caliper går trægt på grund af snavs og rust og stemplerne derfor kommer ikke langt nok retur.
 
Det er den firkantede form på stemplets tætningsring, der trækker stemplet tilbage, når bremsehåndtaget/trykket slippes.
 
Stemplet er beskyttet af en støvkappe/gummiskive, hvis denne er revnet eller skadet kommer der vand og snavs ind.
 
Du kan prøve, at tage bremseklodserne ud og afmontere caliperen, tag ikke slangen af. Du skal ikke adskille caliperen.
Tag støvkapperne af og tryk stemplerne lidt ud med bremsegrebet, vask, skyl og børst med bremsevædske, tryk stemplerne tilbage og gentag til de går let, der vil være lidt modstand i vædsken, vær omhyggelig med støvkapperne.
 
Pas på ikke at trykke stemplerne for langt ud, bare 5-6 mm., tag et ad gangen og hold det andet på plads med en tang. Pas på ved tilbage trykning, at stemplet ikke "kæntrer", tryk ens i siderne på stemplet. 
 
Brug kun bremsevædske, ikke noget med WD40 eller lignende der kan ødelægge dit gummi, afslut eventuelt med bremsefedt (Castrol Red Rubber grease eller tilsvarende, pas på), hvis du kan få fat i det, ellers nøjs med bremsevædske.
 
 
 
Flemming Sørensen

  17.08.2021
  10:08
det kan være ir mellem nav og Skive. Prøv med et måleur hvor meget det drejer sig om. Jeg har selv prøvet at dreje af en skæv skive, og det var ingen succes. Det var svært at få drejebænke til at bide, uden at tage meget af. Det var også svært at være helt sikker på at skiven lå helt an mod trekloen. Næste gang jeg står i den situation, vil jeg prøve at slibe med en vinkelsliber i stedet. Altså skiven op i drejebænken, spænde vinkelslibereren fast, og så køre forsigtigt på. Hvis nogen vil prøve det selv, så husk at der skal tages af begge sider
Jens Wellejus

  18.09.2021
  23:59
Citat
Når den går på på en del af en omdrejning er skiven sikkert skæv.
Det kan være at den sidder skævt på navet, navet kan være skævt, eller mest sandsynligt,  skiven har slået sig. 
 
Den lokale smed kan formodentligt dreje den ned, så den ikke slår - men pas på, at den ikke kommer under mål.
 
mvh
 
Edvard 
 
I artiklen "Tromlebremser på en MZ" (MZ-Nyt, Nr. 3 september 2021) skriver du at skivebremsen fra en ETZ er "den samme som sidder på en BMW R100/7". Gælder det også skiven, eller kun kaliberen? Det er ikke let at finde ETZ-skiver i god stand :-/
 
Mvh
Jens 
Marko Belitz

  19.09.2021
  13:18
Citat
I artiklen "Tromlebremser på en MZ" (MZ-Nyt, Nr. 3 september 2021) skriver du at skivebremsen fra en ETZ er "den samme som sidder på en BMW R100/7". Gælder det også skiven, eller kun kaliberen? Det er ikke let at finde ETZ-skiver i god stand :-/
 
Mvh
Jens 
Det er to helt forskellige bremser !!! I starten har MZ brugt dele fra Brembo .
Det er muligt et bygge det om til de skiver fra Crimeca.
 
Jens Wellejus

  03.10.2021
  13:08
Problemet lader til at være "gået" i sig selv. 
Ved enkelte nedbremsninger er der stadig en let bumpen fra skiven. En vibration. Ikke optimalt, men til at leve med.
Tak for tips og gode råd. Jeg holder meget af en MZ der kører godt, så der arbejdes videre og jeg følger op på problemstillingen.