Klubmodul henter siden
Bagaffjedring ETZ 250
Jens Wellejus

  17.03.2021
  14:12
Fjedrene bagpå min ETZ 250 er trætte. Gode råd søges:
På diverse hjemmesider anbefales dæmpere med en hulafstand mellem 36cm og 41cm, ubelastet. Hvad skal jeg vælge?
De originale og de kopier jeg har kunne finde har alle almindelige fjedre. Kunne der være en fordel ved progressive fjedre?
Oftest kører jeg alene og vejer 100kg, men til tider er det rart at kunne have passager med. Fjedrene skal kunne bære det.
Gunnar Olsen

  18.03.2021
  00:00
Med 18" baghjul bruges normalt 360 mm, 410 mm er til 16". Du kan altså få større frihøjde med 410 mm. på din 250''er.
Egenvægt for ETZ 250 m. skivebremse er 153 kg., totalvægt 330 kg., last 177 kg.
De originale fjedre kan forspændes ved at dreje grebet nederst, ved ekstra belastning.
Hvis du søger alternatv løsning, skal du finde en "fjederkonstant" der matcher din vægt. Regn med at fjedringen skal synke ca. 1/3 ned, når du sætter dig på cyklen. 
Bedst og billigst er den originale løsning, enten renovere eller skift oliedæmperen, eller komplet ny, her kunne du overveje progresive fjedre.
Jeg har eksperimenteret med nogle kinesiske, det kostede en komplet adskillelse og lettere ombygning, før de blev næsten lige så gode som de originale.
Hagon har en løsning, men er meget dyre, jeg har ikke hørt nogen rose dem specielt, såeee. 
Anton Hansen

  18.03.2021
  07:14
Jeg har selv valgt, på min TS250/1 at skifte fra Hagon, til de originale. Det er muligt at Hagon dæmperne er bedre end de originale, men de passer ikke sammen med resten af cyklens opsætning. Jeg fik bedre køreegenskaber ved at skifte tilbage til de originale, så tingene passer sammen.
Edvard Korsbæk

  18.03.2021
  07:19
Jeg har netop købt sådan et sæt:
 
https://www.ost2rad.de/Styling-Optik/federbein-paar-etz250-hinten-mit-verstellhebel-mit-roter-feder.html
 
Min ETS vejer rundt regnet det samme som din ETZ, og jeg vejer også rundt regnet det samme.
 
Min Tudlik kører kun Harley-Davidson i Californien, så jeg kan ikke sige meget om passager effekten, men det ser nu meget fornuftigt ud. 
 
De var lidt længere end de BMW R 75/5 fjedre de erstattede, og noget stivere, men de føles faktisk meget ''''Rigtige'''' på de ca. 100 km. på småveje jeg har kørt. Eneste problem er, at støttebenet (der har mistet lidt materiale) er blevet lidt kort. Faktisk virker det med nyere forgaffel som en helt anden (og langt bedre) cykel. Hvad der har gjort det - for- eller bagende - er selvfølgeligt lidt svært at sige.
 
Og så er prisen jo til at være i nærheden af.
Kan også fås med sorte fjedre, og jeg tror de er ens.
 
 
Jens Wellejus

  18.03.2021
  17:52
Der lader til at være enighed om at originalt er optimalt :-)

Så kommer det opfølgende spørgsmål: Hvad er originalt?
De fjederben i linket lader til at være tæt på originalen. 
På Ost2rad'' hjemmeside er en del fjederben til ETZ 250. Om de er funktionelt sammenlignelige med originale har jeg svært ved at se. 
Gunnar Olsen

  18.03.2021
  18:59
Et alternativ til Ost2rad, kunne være ham her:
 
 http://www.stossdaempfer-schwarz.de/shop/contents/de/d77.html
 
Jeg har kun fundet ham for nogen tid siden, men ikke handlet der endnu.