Klubmodul henter siden
Hvad er der dog sket med min kobling?
Edvard Korsbæk

  16.05.2025
  14:07

Ny har jeg kørt 250'er i 53 år, og det her har jeg aldrig prøvet før.

Kører, trækker koblingen, gør et eller andet slipper koblingen igen, og der sker ingenting:



Det er ikke kablet, det kører fint. Hvis jeg trækker koblingen nogle gange, kan det ske, at den pludseligt kobler til igen - Og så kommer jeg hjem.

Hvis jeg kun trækker ca halvt ind, er der større chance for at den kobler til igen.

Hvis jeg holder længere med trukket kobling (f.eks. ved et lyskryds) er der meget lille chance for at den kobler til.

Skal jeg have skilt konlingen ad og kigge på hvad der sker derinde, eller?


Supa Fejf moter med ca. 15.000 km efter renovation.

Gunnar Olsen

  17.05.2025
  11:16

Bud. 

Koblingspladerne har en "fortanding", belægningspladerne indvendigt med greb i primærhjulet og metalpladerne med udvendige som griber i koblingskurven.

Tænderne "gnaver" i modtstående del, når belægningen slides kan pladernes tænder "fanges" i de udgnavede fordybninger.

Ny/anden komplet kopling er nødvendig.

Ved skift af primærhjul, skal shims udmåles og tilpasses (se manual). 

Ps. Egentlig bør primærhjul skiftes som et sæt, men de fleste lever med lidt støj fra disse.


Mogens Henriksen

  17.05.2025
  13:52

Hey Edvard.

Havde du ikke fat i disse "regioner" til Højlandstræffet. Kan huske at du arbejdede noget med grov indstillingen af koblingen. Kan det ikke tænkes at det er her, fejlen er opstået. Måske er dækslet, og dermed kulissen ikke spændt hårdt nok fast. Bare et bud, som der kunne være  en nem løsning til.

Edvard Korsbæk

  17.05.2025
  15:01


Jeg har haft den grovindstilling af og på 25 gange (+/-!).

Det gør ingen forskel desværre.

Så vidt jeg kan forstå er det disse to stumper + et sætmellem/friktionsplader jeg har brug for.

Jeg har været inde og kigge ved "Pusherne", og det ser ud til at et sæt 11/19 ikke er så nem at få fat på.

Hvor langt op kan koblingen bruges på en Supa Fejf - Inkl. ETZ eller?

Og passer de forskellige 4 gears også?


Hvis i har et sæt liggende, og vil af med det, så send et forslag til 50758719.


Edvard Korsbæk

  18.05.2025
  20:51

Takker!

Jeg havde faktisk ledt her, dog under forskellige modeller, så jeg er taknemmelig for hjælpen.

Så nu er det bare at skille motoren ad (Og huske den rigtige aftrækker med beskyttelse af krumtappen), og se om jeg har brug for den ene eller begge dele, og evnt. også plader.

Det er vist begrænset svært for en der ikke er fyldt 70 endnu....


Gunnar Olsen

  19.05.2025
  11:14

Læs manualen og FØLG den!

Du skal bruge:

Stempelstop.

Koblingsaftrækker med trykstykke.

Specialværktøj til adskild-samling af kobling.

Momentnøgler til 9 Kg/m og 0,9 Kg/m.

Trykstykke til 1. tilspænding af kobling.

Måleur til udvælgelse af shim/afstandsskive.

 

Isæt stempelstop, afmonter koblingsdæksel.

Afmonter kobling.

Adskil og reparer kobling ved hjælp af specialværktøj.

( kan måske klares med skruetvinge og træklodser)

Udskift primærhjul, tjek og juster endeslør.

 (Ved for stor tolerance vil der være "klaprelyd", ved for lille ødelægges krumtap.)

Monter kobling, husk affedtning af begge konus'er, tilspænd 1. gang med trykbøsning til korrekt moment.

Afmonter møtrik og trykbøsning og monter koblingsdæksel med ny pakning, tilspænd kobling 2. gang til korrekt moment.

Husk, fjern stempelstop og påfyldt olie.

Denne oversigt er ikke fyldestgørende, igen følg manualen og brug korrekt værktøj, kun derved får du en stabil MZ.