Klubmodul henter siden
Første gang jeg skifter bagkædehjul....
Edvard Korsbæk

  06.04.2020
  19:52
Ved nærmere eftertanke, har jeg sådan set ALDRIG skiftet et bagkædehjul før.
Kæder, ja, forkædehjul, et par stykker, men bagkædehjul?
Jeg har af en eller anden grund fået et nyt hjul på før det har været nødvendigt. Længe leve MZ''s kædekasse. Det er en genial konstruktion. Da jeg brugte MZ som daglig transport købte jeg en dåse kædefedt, og fordelte den inde i kædekassen. Det fungerede fint!
Men nu står jeg der - Og der er et par detaljer der undrer mig.
Lejet skal åbenbart tages fra det gamle - Så frem med spritbrænderen.
Tandhjulet til speedometertrækket - hvordan sidder det egentligt fast? en kørnerprik eller?
Mit baghjul er efter min bedste overbevisning fra en TS 250/1. 
Gunnar Olsen

  06.04.2020
  20:55
Det gamle leje lader du sidde og sætter et nyt leje, det kan hedde (tjek) 6204 (det er standardleje og fås alle steder, gerne 2RS type som er lukket) i det nye nav, opvarm til ca. 80 - 100 grader (en skefuld vand i et hulrum på drevet skal koge) og slå kun på lejets yderring, undgå at det kanter.
 
Drevet holdes på plads af en fjedertråd som sidder, næsten hele vejen rundt, bag tænderne - den er forsynet med et lille skarpt ombuk, som er stukket i et lille hul, der går gennem kanten på drevet og halsen på navet.
Pirk med en lille skruetrækker og find den ende der er stukket ned og løft den op og af.
Drevet kan sidde fast af skidt og korrosion, husk du skal bruge drevet og ikke navet, hvis du skal til yderligheder. 
Edvard Korsbæk

  22.04.2020
  16:50
Tak for hjælpen - Det var godt nok svært at se at de tandhjul trængte til at skiftes....