Klubmodul henter siden
Indstilling af tænding
Thomas Krogh Hansen

  23.04.2023
  13:22
Er der nogen der vil hjælpe mig med at indstille tændingen på min TS250.  Har monteret Vape elektronisk tænding, men har svært ved at indstille den.
Ole Østergaard

  23.04.2023
  15:43
Har ikke så meget erfaring med VAPE. Men der findes vistnok 2 udgaver.  Een hvor "giveren" sidder indvendig, og den gamle hvor "giveren" sidder udvendig. Den førstnævnte har jeg ingen erfaring med, hvorimod den sidstnævnte, lavede jeg et system så den kunne justeres.
Det var på en ES250 SW. Hvis det er med udvendig "giver" kan jeg sende nogle foto. 
Gunnar Olsen

  23.04.2023
  18:19
Ankerpladen har en markering, omkring "klokken 11", det kan være en rød prik, eller en "pilespids" eller blot en streg.
 
Magnethjulet har en streg, når disse er over et, fyres gnisten af.
 
Med magnethjulet monteret og tændrøret ude, udmåler du på stemplet 2,5 mm før top, med en fortændingssøger tændingstidspunktet.
 
Stregen på magnethjulet skal nu være over ankerpladens markering.
 
Sæt et mærke på motoren, udfor magnethjulets streg, tage magnethjulet af og sæt ankerpladen på plads med dens mærke ud for din markering på motorhuset. 
 
Husk! Kun original aftrækker på magnethjulet, ikke kloaftrækker, den ødelægger hjulet. 
 
Dette link er til Powerdynamos hjælpeside, brug Google til oversættelse.
 https://www.powerdynamo.biz/eng/kb/mz_cn_kw.htm
 
Thomas Krogh Hansen

  30.04.2023
  01:05
Tak for svar Ole og Gunnar.
Gunnar: det er en god beskrivelse, men Hvordan ser en fortændingssøger ud og hvor køber jeg den?
Gunnar Olsen

  30.04.2023
  20:00

En fortændingssøger er en ”dims” som med en vis præcision kan bestemme stemplets position for antændelse af brænstofblandingen, tændingstidspunktet.

Udmåling med skydelære, skruetrækker med mere, som løst stikkes ned i tændrørshullet, er ikke præcist.

Fortændingssøgeren kan være avanceret med måleur og/eller sindrigt mekanisk udført.

En simpel brugbar løsnning kan laves af et gammelt tændrør, porcelænet og sideelektroden fjernes og der indsættes et gevindstykke (møtrik) med gevindstigning 1, det vil sige skruet en omgang er lig med 1 mm. Denne egenskab har en almindelig 6 mm skrue, en passende lang skrue med en en tråd som tværstang i hovedet skrues i.

Søgeren skrues i topstykket, skruen med tværstang skrues ned i cylinderen mens der drejes på krumtappen, find punktet hvor stemplet stopper ved skruen, juster skruen så stemplet rør skruen, men kan passere, drej krumtappen lidt baglæns, drej skruen præcis 2½ omgang ned, drej stemplet forsigtigt op til kontakt med skruen, nu er stemplet 2,5 mm før top.

Formen på skruens tværstang skal hjælpe til at se/føle placeringen når man betjener den med hånden inde under tanken, udform den ud fra dette.

 Denne søger kan kun anvendes hvor tændrøret sidder midt i topstykket, på topstykker med tændrøret i siden kan punktet findes ved hjælp af gradskive og stempelstop, men det er en anden historie.
 
Ost2rad har flere modeller her er een:
 https://www.ost2rad.de/Simson-Ersatzteile/Motor-Zylinder-Kolben-Simson/messuhr-zuendpunkteinstellung-moped-motorrad-fuer-zuendkerzengewinde-m14x1-25.html
Thomas Krogh Hansen

  01.05.2023
  22:05
Mange tak for hjælpen. Ja, tændrøret sidder nemlig i siden og det gav mig problemer. Vil prøve med gradskive og stempelstop. Ved du hvad de 2,5mm svarer til i grader?
Gunnar Olsen

  02.05.2023
  07:37
Manualen siger 2,5 til 3 mm før top = 20 til 22 grader
 
Med stempelstop isat, drej motor til stemlet rør stoppet, aflæs gradskive, drej motor den anden vej rundt til den igen rør stop, aflæs igen.
Præcis mellem disse 2 punkter findes stemplets ØVERSTE vendepunkt.
Nulstil gradskiven og drej til 20 grader før top. 
Thomas Krogh Hansen

  02.05.2023
  20:20
Perfekt. Og det gælder også for Vape systemer
Gunnar Olsen

  03.05.2023
  18:00
Ja, "tændingstidspuntet" er ligeglad med hvem/hvad der leverer gnisten.