En fortændingssøger er en ”dims” som med en vis præcision kan bestemme stemplets position for antændelse af brænstofblandingen, tændingstidspunktet.
Udmåling med skydelære, skruetrækker med mere, som løst stikkes ned i tændrørshullet, er ikke præcist.
Fortændingssøgeren kan være avanceret med måleur og/eller sindrigt mekanisk udført.
En simpel brugbar løsnning kan laves af et gammelt tændrør, porcelænet og sideelektroden fjernes og der indsættes et gevindstykke (møtrik) med gevindstigning 1, det vil sige skruet en omgang er lig med 1 mm. Denne egenskab har en almindelig 6 mm skrue, en passende lang skrue med en en tråd som tværstang i hovedet skrues i.
Søgeren skrues i topstykket, skruen med tværstang skrues ned i cylinderen mens der drejes på krumtappen, find punktet hvor stemplet stopper ved skruen, juster skruen så stemplet rør skruen, men kan passere, drej krumtappen lidt baglæns, drej skruen præcis 2½ omgang ned, drej stemplet forsigtigt op til kontakt med skruen, nu er stemplet 2,5 mm før top.
Formen på skruens tværstang skal hjælpe til at se/føle placeringen når man betjener den med hånden inde under tanken, udform den ud fra dette.
 Denne søger kan kun anvendes hvor tændrøret sidder midt i topstykket, på topstykker med tændrøret i siden kan punktet findes ved hjælp af gradskive og stempelstop, men det er en anden historie.
 https://www.ost2rad.de/Simson-Ersatzteile/Motor-Zylinder-Kolben-Simson/messuhr-zuendpunkteinstellung-moped-motorrad-fuer-zuendkerzengewinde-m14x1-25.html