Klubmodul henter siden
Mikuni karburator
Tommy Birkegaard

  28.01.2020
  21:37
Jeg anskaffede i efterår 2019 en Mikuni VM 30 karburator til min 4 gears TS250, fra Allens Performance UK. Den gamle BVF lugtede slemt af benzin, og jeg kunne altid starte uden choke. Jeg målte forbruget til ca 21 km/l i snit.
 
Japaneren hjalp på motorgangen ved lave omdr., cyklen går ligesom mere "rent", og rusker ikke nær så meget som før. Benzinlugten er væk, men forbruget ligger nu på omkring 18 km/l. Men det skal afprøves langt mere. Hoveddysen er #145, tomgangsdyse #35, og nålen er i midterste hak. Luftskruen er 1,5 omgang ude. En lang tur Tilst-Odense ad motorvej og retur forleden afslørede en vis tændingsbanken (eller stempelringsklirren) ved gasgivning fra ca 100 km/t. Når farten var 110-115, var der ingen lyd. Der køres med 95 oktan E5 benzin. Så den kan altså køre for fuld åbning uden at brænde sammen. Men hvis der er andre derude med samme setup hvad har I af dysning og erfaringer dermed?
 
Gunnar Olsen

  29.01.2020
  14:06
Når vi "snakker" karburator indstillinger, er der mere oplysning i, at opgive gashåndtagets position, end omdrejninger og fart.
Det er gasspjældets (gashåndtaget) position der indikerer hvilken del af karburatoren der er "aktiv".
 
Du beskriver lidt tændingbanken og ringkliren, som jeg forstår det, ved ca. 3/4 gas.
Måske er blandingen lidt for mager her, ved 3/4 gas er det stadig nålen og kun lidt, hoveddysen, der betstemmer.
Ved fuld gas er det hoveddysen, her havde du ingen problem.
Prøv at hæve nålen 1 hak. 
 
Man oplever ofte, at køre lidt kortere pr./liter, med Mikuni.
Jeg er overbevist om, at skyldes den hurtigere acceleration, den koster.
Prøv at køre den som med BVF''en. 
Tommy Birkegaard

  01.02.2020
  17:39
Tak for svaret, Gunnar, og du har da ret i det med gashåndtagets (spjældets) position. Hvad mener du om dysestørrelserne? Jeg konfererede en del med Dave fra Allen''''''''s Performance, og endte jo med at købe det kit, som de anbefaler til 4 gears TS 250. De medleverede hoveddyser er 140, 145, 150 og 155.
Jeg kører p.t. med #145, og prøver at hæve nålen et hak igen. Sidst gik den for fedt, men det var dog med hoveddyse #150.
Til sidst det med afprøvning af ny karburator med en tand bedre gasrespons, det giver sgi godt nok højere forbrug. Når jeg har fået den dyset og justeret helt ind, vil jeg prøve at måle over en længere tur. Måske et nyt luftfilter også ville være smart :-) 
Gunnar Olsen

  02.02.2020
  17:45
"nyt Luftfilter" .....altså, Tommy - man begynder ikke, at trimme en ny karburator ind, før ALT andet er tip top.
 
1. Fuld service, nyt filter og gummi tjekket, pakdåser ok, nyt tændrør.
2. Tilbage til start. (Dave Allen''s oplæg)
 
ps. 30 mm Mikuni på ETZ, her ligger hoveddysen omkring 180 - 200 (bemærk Mikunimål er ikke metriske) 
Tommy Birkegaard

  20.02.2020
  21:20
Citat
"nyt Luftfilter" .....altså, Tommy - man begynder ikke, at trimme en ny karburator ind, før ALT andet er tip top.
 
1. Fuld service, nyt filter og gummi tjekket, pakdåser ok, nyt tændrør.
2. Tilbage til start. (Dave Allen''''s oplæg)
 
ps. 30 mm Mikuni på ETZ, her ligger hoveddysen omkring 180 - 200 (bemærk Mikunimål er ikke metriske) 
Jeg må nok hellere (lidt sent, sorry) tilføje at stempelringe, tændrør, platiner, kondensator, pakdåser og indsugningsgummi er nyt, og tændingen er indstillet spot on af Ole Bendtsen. Luftfilteret så ikke "gammelt" ud, så det er det eneste som ikke er skiftet. Lidt dumt at jeg ikke bare gjorde det alligevel...
Det lader til at Allen''s har forskellige opsætninger i deres kit, alt efter hvilken MZ model det er til.