Klubmodul henter siden
Trækker ikke i 5. Gear
Thomas Krogh Hansen

  25.08.2022
  19:59
Hej
Er der nogen der ved hvorfor min ts250 ikke kan trække noget i 5. gear. Er det en justering af karburatoren? Jeg har sat Vape tænding på den. Kan det være noget med tænding?
Den kører perfekt i alle andre gear
Ole Østergaard

  26.08.2022
  06:25
Hvis der ikke var noget problem, inden Vape montering, så er det sandsynligt tændnings tidspunket ikke er helt som før. 
Måske er den gearet for højt??  I forhold til din kørestil. 
Hvis der ikke er nogen relation  til evt. ændringer, kan det også skyldes at man kører med for høj gearing, og for lidt omdrejninger.
 
Ole Ø 
Gunnar Olsen

  26.08.2022
  10:33
Vape kan kun stilles præcis med stroboskop, har du gjort det?
Som du beskriver, kunne være for lav tænding, prøv at flytte mod omløbsretningen.
 
Thomas Krogh Hansen

  26.08.2022
  22:05
Det er ny motor og ny tænding så har ingen reference. Jeg indstilte tændingen efter Vape manualen ved at måle oven i stemplet. Det er nok ikke så præcist. Findes der en guide til hvordan man bruger stropeskop?
Gunnar Olsen

  26.08.2022
  22:46
 
Pladen med pickupen, løsn de 2 skruer ved de aflange huller og ryk pladen 3 mm mod venstre, dvs mod omløbsretningen.
Hvis det hjælper, er du på rette spor.
Hvis du når et punkt hvor motoren får en "klævrende" lyd under sejtræk og slår tilbage på kickstart, så er du for langt til venstre. 
 
Når du flytter pickuppladen 2 mm, ændres tændingstidspunkt 1 mm, CIRKA.
Justering MED omløbsretning = senere/lavere tænding.
Justering MOD omløbsretning = tidligere/højere tænding. 
 
Hvis du ikke har erfaring med stroboskop, er det bedst at finde en der kan hjælpe dig hermed. 
Thomas Krogh Hansen

  31.05.2023
  10:32
Så fik jeg sat tændingen helt præcis med tændingspistol. Den trækker dog stadig dårligt i 5 gear. Jeg vil nu prøve med anden gearing. Jeg har 21 tænder foran. Hvad kan I foreslå at gøre?
Gunnar Olsen

  01.06.2023
  10:57
 

Tændingen er på plads, evt. karburator fejl ville have vist sig ved eksempelvis "4taktning”, overhedning eller uregelmæssighed.

Der er ikke noget i det du beskriver der tyder på "falsk" luft eller tilstoppet luftfilter, slange mm er på plads. 

Der kan være flere årsager til manglende trækkraft.

Cylinderen kan være slidt, forventet levetid er ca. 50.000 km., nye ringe etc. er ”no go”, mål ringgab og sort belægning på stemplet, går det forbi 3. ring og er der kant i cylinderen er det tid for opboring.

Udstødningen, mange vælger krom vigtigere end den ”rigtige”, der sælges dårlige kopier.

Kædetrækket, dårlige tandhjul og kæde, eller kombination af nye og gamle dele, kan nemt stjæle et par heste.

Thomas Krogh Hansen

  04.06.2023
  15:02
Alt er helt nyt på den, men udstødningen er fra ost2rad og var netop ikke særlig dyr. Det kan måske også være mig da jeg har været vant til en 4. Gears og har skiftet til en 5. Trins gearkasse
Gunnar Olsen

  04.06.2023
  17:39
Prøv at sætte den gamle på igen.
 
Ost2rad skriver om den billige at LYDEN er identisk med den originale. 
Om den lidt dyrere skriver han, at YDELSEN er som original.
 
Vi har set det før, dårligt (billige) potter kan betyde øget benzinforbrug og dårlig ydelse, der har dog været tilfælde hvor der ikke var noget at bemærke - det står og falder med præcision. 
 
Pas godt på de gamle potter!- slip og mal, skidt med det krom - det holder ikke længe alligevel.
 
 
Edvard Korsbæk

  08.06.2023
  20:53
Og så skal jeg have lært at indstille VAPE tænding. Så har jeg nogle sider til næste MZ nyt...