Klubmodul henter siden
Opdrejning og nyt stempel til TS250
Brian Larsen

  20.01.2020
  19:45
Hej
Jeg har en TS250 hvor stempel og cylinder er blevet mæt af dage og skal drejes op til et nyt stempel. Det nuværende setup er på 69.5mm. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål som jeg håber at nogen har erfaring i at kunne besvare.
1. Er næste størrelse stempel ca. 70.0mm? (Der er beskedne riser i cylindervæggen). Det er derved en opdrejning på 0.5mm.
2. Hvilket type stempel er absolut bedst? Det gamle stempel står der K20 på. Jeg vil naturligvis have det bedste, men der findes mærker som f.eks. ALMOT
3. Jeg kan læse mig til i reparationshåndbøger at cylinder-boringen skal være 0.04mm større end stempeldiameteren og dette giver at der er 0.2mm mellem enderne på stempelringene. Det virker meget tæt og jeg tænker her at det kræver stor "værkstedsmæssigt" omhu fra et cylinderservice firma. Ligeledes måske høj risiko for at stemplet sætter sig (påny). Forskellige stempelfabrikater har måske forskellige udvidelseskoefficienter Er der et erfaringsmål at støtte sig til?
4. Køber man ikke et stempel først og giver den til cylinderservice firmaet med ønskede tolerencer?
5. Er der et cylinderservice firma indlands som udlands som har erfaring i MZ som jeg kan bruge?
6. Der tales en del om rejfning af indsugning og udstødning portene. Det gør det rigtige cylinderservice firma vel forhåbentligt. Alternativt, kan man selv gøre dette?
 
På Forhånd Tak for svar.
/Brian Larsen 
Gunnar Olsen

  24.01.2020
  17:19
Hej Brian 
Nr. 1. Ja
Nr. 2. K20 betyder at aluminiumslegeringen indeholder 20% silicium, som er den optimale "blanding" for en MZ.
ALMOT er en polsk fabrik, som laver ok stempler, mit eget foretrukne.
Nr. 3. 0,05 er også ok og gerne lidt "ru" overflade, sørg for at benzin/luft blandingen er lidt fed, under tilkørsel - Nej, ingen ekstra olie.
Nr. 4. Ja.
Nr. 5. Cylinderservice firmaer ligger rundt i hele landet, jeg har benyttet Au2parts i Fredrikssund, sidst gav jeg 500,- kr. + moms.
Der er også mulighed i Tyskland og Polen, men forsendelsen er dyr.
Nr. 6. Rejfningen er en nødvendighed, det er et stykke håndarbejde, kan måske aftales. Normalt skal man selv. 
/Gunnar 
Brian Larsen

  03.02.2020
  18:11
Hej
Mange tak for svar.
Nu mangler jeg bare et stempel på ca. Ø 70 mm. Jeg vil gerne have et originalt et uden "N", da min plejlstang er guidet af stemplet og ikke i bunden, da den stadig er original. Hvor kan man få sådan ét?
/Brian 
Anton Hansen

  03.02.2020
  21:16
Hej Brian
Hvis du ønsker et originalt stempel, tænker jeg at bedste bud er Ebay, eller gekra-motors.nl, eller gabors-mz-laden.de
Det er dog et spinkelt håb, da der ikke er mange rest dele tilbage, og vi er mange om buddet. 
Gunnar Olsen

  04.02.2020
  00:10
Jeg kan ikke afvise, at der findes en krumtap som du beskriver, men jeg har ikke set den, i de motorer jeg har haft på "bedding".
Måske er der andre medlemmer som kan belyse dette yderligere.
 
Med hensyn til "N" mærket, så har jeg forstået det sådan, at det blev indført på /1 modellerne, da man forlod perioden med upræcise cylinderudboringer, hvor man havde 4 "service" størelser til samme boring og hvor man så valgte det der bedst passede.
Denne taktik blev brugt mange steder i motorfabrikation på det tidspunkt.
 
Hvis du har noget skriftligt om emnet, vil jeg meget gerne kende kilden - det jeg har, er på tysk og her kan jeg let gå galt i byen. 
 
Hvis sidesløret for plejlstang i krumtapenden er mere end 0,5 mm, bør du nok overveje en ny krumtap. 
Brian Larsen

  02.03.2020
  20:59
Hej
Jeg fandt efter meget lang tid én som kunne levere et originalt stempel som er topguidet. Det er garanteret meget gammelt :-). Jeg fik drejet cylinderen op hos Esbjerg cylinder service med 0.05mm tolerence. Det er 0.01mm mere en manualen for TS250, men det forlyder at man begyndte med 0.05mm ved TS250/1 motorerne så det valgte jeg. Den blev honet med korn 220 og portene er rejfet. Jeg har samlet det og efter kun 2 træd på kickstarteren så sprang den i gang. Jeg har hævet nålen til hak 4 for tilkøring med 2% olie. Er meget tilfreds og den går rigtig sød. Jeg har ikke kørt på den endnu pga. den er veteran forsikret fra 1/4.
@Gunnar: Angående topstyret eller bundstyret plejlstang har jeg kun ordet fra en gut som jeg kom i kontakt med på mzrider. Originalt er plejlstangen guidet af stemplet, men når man får renoveret/ny krumtap så ændres dette til guidet i bunden. Min krumtap kan flytte sig ca. 5mm i bunden. Jeg har en video hvor plejlstangen flyttes sidelæns. Der er naturligvis ingen slup i stemplet retning. Det er også derfor der er 2 slags nålelejer til stemplet. Det med dobbeltnåle er til topguidet og det hvor nålene går hele vejen over er til bundguidet. Gutten har en hjemmeside hvor han sælger dele til MZ. Ved N-type stempler står der:
 
DDR-ORIGINALTEIL.Kolben mit der "N"-Signierung.
Nur in Verbindung mit untengeführten Pleuel verwendbar.
Also TS 250/1 und evtl. TS 250/0 und ES 250/2,ETS 250 wenn bei der Regeneration eine umgebaute, untengeführte Kurbelwelle eingebaut wird.
Oversat med google translate:
DDR ORIGINAL DEL Stempel med "N" signatur.
Kan kun bruges sammen med forbindelsesstængerne, der er anført nedenfor.
Så TS 250/1 og muligvis TS 250/0 og ES 250/2, ETS 250, hvis en konverteret krumtapaksel styret nedenfor er installeret under regenerering.
 
Jeg håber forklaringen kan bruges.
Gunnar Olsen

  04.03.2020
  16:01
 
Hej Brian
 
Det ser ud til du har fat i et, lidt overset, kapitel - jeg kan intet finde i de manualer jeg har adgang til.
Jeg "Googlede" din tyske tekst og nåede frem til Gunther Six, i Berlin. 
Det er lidt spændende, gad du tage nogle billeder og skrive en lille tekst om emnet, til vores, altid, stofhunrende redaktør.
Der er næppe mange af denne krumtap type, kørende mere.
 
 Mvh, Gunnar