Klubmodul henter siden
TS150 Indstilling af karburator
Ole Braad-Sørensen

  19.05.2023
  17:31
Min TS150 har indtil nu opført sig pænt. Undtagen i tomgang.
Drejes styret til den ene side går omdrejningerne op.
Drejes styret til den anden side går den ud.
Fik anbefalet en ny karburator 24N2-2 fra Götz og fik den nemt monteret.
Tomgengsskruen 1,5 omgange ud til at starte med. Senere 2,5 omgange, og mere.
 
Problemet er at i tomgang går den fint støt og roligt (ikke problemet) men når jeg så gir lidt gas og skal køre firtakter den uhyggeligt. Får tydeligt for fed blanding. Dette er KUN når gassen lukkes ganske lidt op. Lukkes der mere op bliver jeg skudt af som en raket og den kører fint. Lukker jeg så ned for gassen til næsten nul, begynder den strakt af firtakte igen og al kraft forsvinder. Kan slet ikke køre stille og roligt længere.
 
Min viden siger mig at nålen bestemmer i området halvt gas, så det hjælper nok ikke noget at stille der ? ? ?
 
Nå, hvad skal jeg nu grive og gøre I ?
Gunnar Olsen

  19.05.2023
  19:11
Disse "replika" BVF er noget af det dårligtste jeg har set, jeg har haft bekendtskab med nogle stykker, jeg fik ingen til at fungere.
Forkert dysning ( nummer korrekt men hullet forkert), forkert svømmer, faldt fra hinanden under kørsel (messingpropper faldt ud), undgå dem.
 
Problemet du beskriver er overgangen fra tomgangssystemet til nål, nålen er effektiv fra 1/4 gas til ½ gas.
Du kan prøve at sænke nålen, måske er det nok, start her.
Du kan prøve at "snyde" den lidt ved at give lidt mere luft med blandeskruen, på bekostning af "perfekt" tomgang.
Du kan også give den mere luft i dette område ved at øge vinklen på det skrå snit på gasspjældet, husk det er nemt at file af, men ikke på.
Hvis du filer, så rør ikke bunden, kun vinklen med ca. 1 mm.
 
Held og lykke, det får du brug for. 
 
se artikel i MZnyt nr. 3 2021, side 5, om Peters erfaring med PWK karburator på sin 150''er. 
Ole Braad-Sørensen

  21.05.2023
  18:17
Tak for de gode ønsker. Jeg undrede mig også over at man kunne købe en ny karburator for bare 30 euro.
Det var næsten som at købe noget på wish.
 
Har forsøgt mig lidt og nu er nålen helt nede i nederste stilling (skive i øverste hak) og den kører rimelig godt, også i mellemgas.
Dog prutter den en del lige over tomgang, men trækker dog igen.
 
Sidste udvej er filen som du nævner, men det må vente lidt. Skal først en tur til Nordkap.  Hvis filen ikke klarer det, så spørger jeg mig for på genbrugspladsen og sætter den gamle på igen.
Ole Braad-Sørensen

  23.05.2023
  07:28
Nå. Nordkap venter. Har alligevel eksperimenteret en del og har fundet løsningen. Den fandt jeg på genbrugspladsen.
Den gamle karburator at sat på igen og Omalley kører nu igen som en drøm.
 
Historien minder en del om det jeg læste engang: "If it works, dont fix it".
Så sandt så sandt.
Gunnar Olsen

  23.05.2023
  11:59
De fleste problemer med de gamle BVF''ere er ikke naturligt slid men fejlagtige indgreb og tæringer fra vand og mange års stilstand.
Så har du en funktionsduelig BVF, så pas på den, det samme gælder udstødning, en gammel rusten kan være væsentlig bedre end en ny forkromet.
 
God tur til Nordkap, husk at sende et skriv/billeder til vores artikelhungrende redaktør. 
Ole Braad-Sørensen

  26.05.2023
  06:57
Tak. Der kommer en større videoserie fra turen, men tror ikke redaktøren er interesseret. Kører ikke på Omalley. Det ville være synd.
Edvard Korsbæk

  12.09.2023
  08:25
Citat
Tak. Der kommer en større videoserie fra turen, men tror ikke redaktøren er interesseret. Kører ikke på Omalley. Det ville være synd.
Det tror jeg nu nok at han vil være!
Henrik Thomsen

  26.09.2023
  11:14
Ja, jeg er interesseret i sådan en turberetning.