Klubmodul henter siden
krumtap på ts 150
Lindy Jensen

  01.11.2021
  14:29
jeg har været igennem den helt store renovering af en84  ts 150 , men havde desværre ikke en fejlfri krumtap - den havde en anelse slør men ellers ok  og motoren fik nye lejer og pakdåser , sløret kan også høres under kørsel , så er det jeg tænker om man kan gøre noget for at skåne krumtappen  ,  måske lidt mere olie i benzinen , lavere omdejninger  mindre sejtræk +
Edvard Korsbæk

  02.11.2021
  10:45
Mere olie gør ingen positiv forskel, men lavere omdrejninger og mindre sejtræk har den nok godt af.
Man kan spørge sig selv om, hvorfor du ikke gjorde noget ved det da den alligevel var skilt ad. 
Lindy Jensen

  02.11.2021
  14:08
Citat
Mere olie gør ingen positiv forskel, men lavere omdrejninger og mindre sejtræk har den nok godt af.
Man kan spørge sig selv om, hvorfor du ikke gjorde noget ved det da den alligevel var skilt ad. 
hej  Edvard ,ja set i bagspejlet var det også mega dumt , men det var jo så lidt slør den havde -   så har man da lært noget
Gunnar Olsen

  05.11.2021
  12:21

Krumtapvurdering

Når man renoverer sin motor med nye lejer ser vi af og til at man tager lidt let på vurderingen af tilstanden på krumtappen.

I manualen er der angivet nogle slidgrænser, jeg har i flere tilfælde, hvor slidmål var overholdt, men ved adskillelse af krumtappen set synlige skader på søleoverflade og plejlstang, ligesom et stor slid på det bur som rullerne ligger i.

Kig på kilometertallet, fabrikken lover maksimalt 50.000 km, er vi her i nærheden, så skift, uanset måling.

Hvis man er i tvivl, så skift krumtap, eller renover den med ny søle og plejlstang.

Jeg ved, at der er flere MZ''ere som har kørt langt mere end 50.000 km. uden problem, men tag ikke dette som rettesnor.

Til sammenligning, en tandrem på en bil, har en levetid opgivet af fabrikken, eksempelvis 100.000 km., man overholder klogelig denne anvisning, ik’. Kunne man forestille sig en bilmotor adskilt ved denne kilometer grænse, uden at sætte ny rem på, selv om den gamle så ”fin ud”, nej - hvis ja, ville jeg finde et andet værksted.

Ved valg af lejer, tænk over disses levetid, det giver ikke rigtig mening at købe dyre lejer, når der i den ”nye” krumtap sidder et ”no name” , kæden er ikke stærkere end det svageste led.

Jeg benytter SNH lejer og skifter lejer og krumtapsøle på min sidevognscykel ved max. 30.000 km., fabrikken oplyser 30% kortere levetid for sidevognsmotorer.

Lindy Jensen

  07.11.2021
  15:19
hej Gunnar , tak for de vise ord ,  km standen har jeg ingen anelse om , men jeg skal da helt sikkert have noget gjort ved den , hvis den skal kunne sælges , var det til mig selv at køre på kunne jeg måske godt leve med det . for øvrigt det er noget for et special værksted  med presser og afbaLANCERING?