17.08.2021
09:32
det er ikke kun moderne, det er også smart :-)
Som du skriver, så har den en diameter på tværs, og en større på højkant. Årsagen er simpel, når man forstår den, men det kan tage lidt tid. Jeg taler af erfaring.
Kan vi blive enige om, at de første 2 mm et karburator stempel bliver løftet IKKE giver væsentligt mere hul til luften? Godt så er vi enige.
Kan vi blive enige om, at når stemplet er ved midten, så er 2 mm lige så meget som de 2 mm fra før?
Kan vi blive enige om, at selvom hullet er blevet det samme større i højden, er det blevet meget større i bredden, og at der så vil komme væsentligt mere luft igennem på de 2 mm forøgelse end før?
Jeg gætter på at de fleste er med her til.
Ved at lave hullet aflangt, får man en mindre forøgelse af arealet det midterste stykke af stemplet vandring. Fidusen er, at det giver en jævnere gasgivning. Årsagen er at det er luften gennem karburatoren, som får benzinen forstøvet, og denne forstøvning kræver hastighed på luften. Nær midten bliver luftmænden forholdsvis stor, i forhold til motorens evne til at holde en fornuftig hastighed på luften.
Ved så at gøre hullet aflangt, bliver suget i karburatoren faktisk større hele vejen op, da den mindre bredde gør at den kommer til at virke som en mindre karburator i bunden, hvilket vil give en bedre forstøvning, og dermed et bedre træk.