Klubmodul henter siden
PWK karburator
Gunnar Olsen

  17.12.2020
  12:30

I MZnyt har jeg bragt et link til køb af PWK karburator hos scooter-dele.dk

Et medlem har vist mig en indkøbt, den indfrier ikke forventningerne og er afgørende anderledes end de kinesiske jeg har erfaring med.

Den er i sin oprindelse mindre og er fræset op til 30 mm i lodret retning, men  den er stadig 28 mm vandret.

Dysningen er langt fra den vi skal bruge på MZ’en, de er umærkede og alt for store ca. 140 til 160

Svømmerstanden er ikke på plads, den kan dog reguleres.

Karburatoren kan måske bruges efter justering og nye dyser, 38 tomgang og 125 hoveddyse.

Medlemmet har fået dette udført og jeg afventer resultatet.

Køb ikke denne karburator hos www.scooter-dele.dk , det er ikke firmaet eller deres produkt som sådan, den er bare ikke umiddelbart MZ egnet.

Flere har fået dem fra Kina, uden problem - men tag ikke de aller billigste. 
 
Ole Østergaard

  17.12.2020
  22:20
Mine er fra Kina, og jeg glæder mig til at prøve dem.
I disse tider, kan man lige så godt holde jul i værkstedet.
Ole Østergaard

  26.12.2020
  15:05
Kan kun sige at det duer. Den 1. er testet med minimal justering, og der mærkes en klar forbedring. Især fra power-jet''en op ad bakke.
Flemming Sørensen

  17.08.2021
  09:32
det er ikke kun moderne, det er også smart :-)
Som du skriver, så har den en diameter på tværs, og en større på højkant. Årsagen er simpel, når man forstår den, men det kan tage lidt tid. Jeg taler af erfaring.

Kan vi blive enige om, at de første 2 mm et karburator stempel bliver løftet IKKE giver væsentligt mere hul til luften? Godt så er vi enige.
Kan vi blive enige om, at når stemplet er ved midten, så er 2 mm lige så meget som de 2 mm fra før?
Kan vi blive enige om, at selvom hullet er blevet det samme større i højden, er det blevet meget større i bredden, og at der så vil komme væsentligt mere luft igennem på de 2 mm forøgelse end før?
Jeg gætter på at de fleste er med her til.

Ved at lave hullet aflangt, får man en mindre forøgelse af arealet det midterste stykke af stemplet vandring. Fidusen er, at det giver en jævnere gasgivning. Årsagen er at det er luften gennem karburatoren, som får benzinen forstøvet, og denne forstøvning kræver hastighed på luften. Nær midten bliver luftmænden forholdsvis stor, i forhold til motorens evne til at holde en fornuftig hastighed på luften.
Ved så at gøre hullet aflangt, bliver suget i karburatoren faktisk større hele vejen op, da den mindre bredde gør at den kommer til at virke som en mindre karburator i bunden, hvilket vil give en bedre forstøvning, og dermed et bedre træk.