Det er en udbredt misforståelse at MZ’ere kan køre på oktan 80. Underforstået, så skulle den kunne fungere med 50% petroleum.
I DDR målte og angav man oktantal ud fra andre målemetoder end eksempelvis dem vi bruger i Danmark.
Jeg har ikke fundet en sammenligningstabel, men MZ angiver et sted at man i vestlige lande skal anvende normal benzin (dvs. oktan 92-95).
Kigger man på MZ’ernes kompressionsforhold, ses at de ligger relativt højt, de seneste modeller, omkring 10:1, dette antyder, i høj grad ”superbenzin”, altså højere end oktan 95.
Erfaringer med 300 cc viser, at der selv med oktan 100, høres let tændingsbanken (klævrende lyd og klart faresignal).
Man kan, til en vis grad, ”justere” sin MZ til at acceptere lavere oktan, senere tænding og ekstra toppakning etc., det betyder helt klart, mindre motor kraft.
Omvendt kan man udnytte et højt oktan, med lidt tidligere tænding (lidt mere bundtræk) og mindre chance for sætning ved hård belastning.
Jeg kører med oktan 100 og kun oktan 95, hvis jeg ikke kan få andet, tak til OK tankene.
På en tur i Finland kørte jeg et par tanke med E10, ingen problem (jeg blander i tanken).
En snak med finnerne om E10, sagde de, at problemerne opstå ved parkering i længere tid. Spritten suger fugt til sig og når den har nået en vis mængde, blot et par måneder, udskilles den.
Nu er der vand i benzintank og svømmerhus, med hvad dette indebærer af rust og tæringsskader, ikke mindst startbesvær.
Mit råd er kør med lavt spritindhold, gerne oktan 100, din MZ vil elske det.
Bland olie som du plejer, brug en god semisyntetisk 2takt olie.
Undgå de gamle mineralske, uden additiver. Brug heller ikke fuld syntetisk, MZ,erne biver ikke varme nok til at brænde den af, det ”sovser” ud af udstødningen..
Kører man kun små ture, i ny og næ, så brug akrylatbenzin (Aspen), fås færdigblandet med 2%olie og er uden sprit.
Ved hensætning af MZ’en for vinteren, tøm tanken og kør karburatoren tom, påfyld en liter akrylatbenzin og start motoren en øjeblik – nu er der en chance for at den dur til foråret.
Akrylatbenzin koster 25 – 35 kroner, det er dyrt, men tænk på dine pakdåser, pakninger, rust og tæringer – det er værd at overveje.
Mvh, Gunnar 
 
Ps. man kan faktisk få en "sætning" ved at blande mere olie i, da olien "fortrænger" tilsvarende mængde benzin, bliver benzin/luft forholdet magere, dermed højere varme og motorblokering. Ved ændring af olieforhold bør karburtoren omdyses.