DK
Nyheder
Tilmelding
Kalender
Galleri
Download
MZ-Nyt
Reparationshåndbøger
Betjeningshåndbøger
Fabriksgodkendelser
Reservedele
Vejledninger
Om os
Bestyrelsen
Betingelser
Privatlivspolitik
Forum
Ukendt brugernavn/password
*
*
Facebook login
Husk mig
Glemt password
Opret profil
Log ind
Klubmodul henter siden
Kategorier
/
Generelt for alle modeller.
Frigear indikator
Ole Braad-Sørensen
09.09.2022
13:01
Som bekendt skal der i speedometeret være en lampe der lyser i frigear.
 
Har lige anskaffet en TS150 fra 81 og døjer med den lampe.
I frigear er kablet til gearkassen sat til stel, men kablet fører til frigear lampens midterpol og er altså stel. Sjovt nok er lampens fatning altså også forbundet til stel og der sker ingenting. Med lampen ude virker alting hvis jeg forbinder siden af lampen til plus.
 
Det er som om at fatningen skulle have to poler i bunden og altså ikke være forbundet til stel.
 
Gi et bud på hvad der sker og hvordan det skulle være.
 
MVH: Olebraadsø
Sven Dahl Nielsen
09.09.2022
18:22
på frigearlampen skulle der gerne være tændings plus 12v på det stik der sidder på siden 
 
Ole Braad-Sørensen
09.09.2022
19:13
Ja så ville det passe, men der er kun en terminal. Ved siden af er der stelledning på speedometeret. Dårlig ide at sætte plus på der :-)
Åbenbart en forkert fatning til den lampe ?
Steffen Nørgaard Hansen
09.09.2022
20:12
Prøv at tage dit ohmmeter og mål gennemgang ml. stelbenet på fatningen til frigearslampen og selve speedometerhuset - her vil du erfare, at der ikke er gennemgang. 
Altså monterer du den blå ledning fra frigearskontakten på ovennævnte stelben og + ledningen fra tændingen på benet på fatningen/i enden af pæren - så skulle det køre.
Den omtalte pære er som bekendt stelstyret - det modsatte er gældende for ladekontrollampen - her er der konstant stel og + bliver styret i ledningen fra laderelæet. 
God fornøjelse.
Ole Braad-Sørensen
10.09.2022
07:43
Dit svar giver mening og sådan tænker jeg det skulle være.
Men når jeg ser virkeligheden forsvinder meningen.
 
Se billeder her: http://soholm.com/billeder/lampe.jpeg
 
Det stelben du henviser til er bestemt forbundet til huset og den brune ledning er stel og går videre til stel på instrumentlyset.
Jeg HAR tjekket med fatningen ude.
 
Sætter jeg + på det ben sker der helt sikkert ting og sager der ikke skulle ske. (Eller også sker der slet ikke noget længere)
Den blå ledning går til frigearkontakten der er stel i frigear.
 
I min lille hjerne gir det ikke mening på nogen måde. Som det er nu kan lampen kun lyse med + til fladstikket. Det kan jeg selvfølgelig løse med et lysrelæ, men det har nok ikke været tanken originalt.
 
Svend Nielsen
10.09.2022
08:56
Frigearslampens fatning skal ligesom ladelampens fatnig være forbundet til tænding +. Det er en typisk fejl der ofte laves når ikke elektro kyndige roder i MZens ledningsnet.
Ole Braad-Sørensen
10.09.2022
11:40
Korrekt. Men hvordan forbindes til + når der ikke er noget at forbinde på. Det er det der er spørgsmålet.
Enten er fatningen forkert eller også er speedometeret forkert.
 
Så svært at overtage noget andre har bøvlet med.
Sven Dahl Nielsen
10.09.2022
17:07
har du målt om der er forbindelse mellem sidebenet med ledningen af  og fatningen ude ,og stel på speedometeret 
Ole Braad-Sørensen
11.09.2022
06:44
Ja der er fin forbindelse mellem stik og huset. Stikket er helt klart forbundet til stel.
Ole Braad-Sørensen
01.10.2022
09:45
LØST
 
Fik to LED instrumentlamper hvor der var isoleret sokkel med to spadetilslutninger.
Virker nu og masser af lys i lamperne.
Gustav Hansen
01.10.2022
12:34
Dejligt at du gik det løst.
Lindy Jensen
15.11.2022
16:34
du skal have et lednings diagram , det har hjulpet mig meget , jeg tror ole bendtsen har dem ,
Ole Braad-Sørensen
15.11.2022
16:50
Jeg har diagram. Det var det der forvirrede idet plus terminalen havde stel forbindelse. Problemet løst ved at installere LED lys i instrumenter. Der er to terminaler i enden af fatningen så den defekte terminal ikke benyttes. I øvrigt et større arbejde med at fjerne og etablere hjemmegjorte løsninger i elnettet.