Klubmodul henter siden
Renovering af TS250/1 link til billeder
Thomas Krogh Hansen

  13.01.2021
  21:01
Hvis der er nogen der er interesseret har jeg lavet en side hvor jeg løbende lægger billeder op af min renovering af en TS250/1. Jeg er i skrivende stund nået til at sandblæse og skrabe rust af de første dele. Har travlt da jeg håber at få den ud til foråret. (i år)

Link til færdig præsentation ligger her:
https://express.adobe.com/page/aqyoIuJmOXwnW/
Sven Dahl Nielsen

  15.01.2021
  13:06
Hej og tillykke med den 
det ser nu mere ud til at det er en TS250 og ikke en model /1 den har den gamle cylinder fra 4 gear modellen  oh ikke den model der hører til TS 250/1 der ligner ETZ cylinder og topstykke , samt at /1 modellen også har 5 gear 
Thomas Krogh Hansen

  22.01.2021
  00:52
Ja, det har du ret i.
På stelnummeret står der TS250/1
Hvad er egentlig forskellen på en TS250 og TS250/1?
Sven Dahl Nielsen

  28.01.2021
  21:21
Hovedsagentlig Motoren som er med en cylinder/topstykke der ligner  ETZ250 og har 5 gear men ingen friskolie smøring , mener også at der er forskel på dia. af forgaffelrør , hvilket motornummer har den 
Thomas Krogh Hansen

  31.01.2021
  22:25
Tak for svar Svend, motornr. er 4876200
 
Gunnar Olsen

  01.02.2021
  16:41

Jeg har kigget lidt i annalerne, her er i kort form resultatet

På museet i Zchoupau står en TS200 prototype fra 1972, med EL-STARTER og kobling på gearaksel.

TS250 kommer i 1973, stelnummer fra 3530001 til 1976 stelnummer 3640900

Motoren er fra ETS med 4gear, kendes ved lille rundt dæksel m. 4 skruer under karburatoren.

Den har 16” hjul for og bag, frem til stelnummer 3590802 er den ikke sidevognsegnet iflg. fabrikken.

Forskærmen minder om ETS

TS250/1 kommer i 1976 stelnummer fra 3660001 til 1981 stelnummer 3800000

5 gears motor. Kraftigere forgaffel m. 18” hjul

Sidevognegnet, ses på et tværrør indsvejst i stellet mellem sæde og tank.

Bremsetromle ændret til indstøbt støbejernsring m. riller for større kontakt med omgivende aluminum, oprindeligt var det en valset jernring. 

Forskærm minder om ETZ

Der også ændringer på topstykket, tændrør i siden eller centrum, samt lodrette eller vandrette køleribber, her har jeg ikke kunnet finde en oversigt.

 Mvh, Gunnar
Gustav Hansen

  03.02.2021
  06:50
He Thomas
Så vidt jeg kan se på billederne, så er det et TS250/1 stel kombineret med alt andet fra en TS250.
Der kan være mange grunde til at det forholder sig sådan, f.eks. rusten org. stel, skævt org. stel eller ønske om at køre med sidevogn.
Men det er ikke noget der gør cyklen ringere, blot mindre original. og her vil du nok opleve at de fleste MZ''ere efterhånden er ændret/tilpasset deres ejere.
 Jeg glæder mig til at se resultatet af din renovering. god arbejdslyst.
 
 
Sven Dahl Nielsen

  11.02.2021
  12:30
Citat
Tak for svar Svend, motornr. er 4876200
 
Hej Thomas 
har kigget noget i de Tyske lister og motoren passer ind i TS250  i 1976 ifølge motornummeret 
og som det ser ud til så ligger numrene på TS250/1 på 1xxxxxx - 2xxxxxx eller 8xxxxxx 
men det vigtigste er at den går godt 
har den 4 eller 5 gear , ( burde efter nummeret have 4 )  
Thomas Krogh Hansen

  14.02.2021
  19:10
Hej Gunnar
 
Mange tak for de spændende læsning. Mit stelnummer er 3695574 så det passer meget godt med produktionen i 1976. Kan godt se at forskærmen kommer fra en ETS, det viste jeg ikke. Har MZ normalt samme motor nummer som stelnummer?
 
MVH Thomas 
Sven Dahl Nielsen

  14.02.2021
  20:10
nej motornummer er egen serie , det der normalt er at ved sammenligning med andre af samme model i samme årgang , så kan man ca.finde ud af om det sandsynligvis er den originale motor , motortypen EM250-EM301 eller lign. står normalt også på motor i forbindelse med motornummer og på cylinder, og med motor cylinder og udstødning skal man være opmærksom på om de passer sammen da de forskellige motortyper har forskellige styretider i cylinder , og derfor går bedst med den udstødning der er lavet til netop den motor